Evoluția comerțului online pe timp de pandemie

0
405

Izolarea la care suntem supuși în prezent a impus o adaptare pe toate planurile. Fizică, emoțională și inclusiv comportamentală. Seria măsurilor emise de autorități a prevăzut și închiderea magazinelor, iar asta încă din primă fază. În aceste condiții, entuziasmul dat de simpla probare a hainelor înainte de cumpărare sau banala muzică de lift din mall vor române doar la acest stadiu pentru ceva timp.

De aceea, românii au fost nevoiți să găsească alternative pentru a-și satisface atât nevoile, cât și micile capricii. Așa se face că tot mai mulți migrează spre opțiunea de comerț online. Dacă în 2019, România se afla pe penultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul cumpărături online și doar 23% din populație a recurs la asta, conform datelor Eurostat, situația din 2020 pare să fie cu totul alta. Un studiu realizat de iVox.ro arată că cel puțin 45% dintre respondenți au cumpărat cel puțin o dată de la un magazin online în ultima săptămână, potrivit Agerpres.

Și cum tinerii reprezintă categoria care apelează cel mai des la serviciile din online, 9 dintre ei mi-au răspuns la câteva întrebări pe această temă. Nasti, Arianna, George, Alexandra, Fia, Marius, Anca, Georgiana și Andreea sunt studenții „interogați”, iar întâmplarea face că aproape toți sunt la facultăți diferite, în Cluj, București și Iași.

Ce produse au achiziționat ei online?

Pe de-o parte, fetele au arătat un interes vizibil pentru cărți, probabil pentru că și timpul este de partea lor în acest sens. În plus, multe dintre ele au mai optat atât pentru înnoirea garderobei, cât și pentru produse de îngrijire. În schimb, băieții au ales să investească în echipamente sportive. Concluzia? Toți au decis să transforme perioada „gri” într-o etapă propice dezvoltării lor. Spirituală în cazul unora și fizică în cazul altora.

Arianna: Din (ne)fericire sunt destul de shopaholică, așa că fac shopping online cam la fel ca înainte, poate puțin mai mult. Trei dintre lucrurile pe care mi le cumpăr tare des în perioada asta sunt cărțile (cred că am dat cel puțin 6 comenzi de când sunt acasă), iar pe următoarele două poziții se află câteva articole de îmbrăcăminte și skincare.

Alexandra: Eu am optat pentru haine, produse de îngrijire corporală (creme, parfumuri), cât și pentru decorațiuni interioare, din dorința de a face spațiul cât mai plăcut și relaxant în perioada carantinei.

George: Mi-am cumpărat o pereche de căști pentru laptop, care au fost la o reducere destul de consistentă, un tricou, care la fel a fost redus, precum și un set de gantere.

Marius: Mâncare și cafea, echipament pentru activități fizice în casă, plus haine.

Nasti: Mi-am luat corzi de chitară, haine și machiaj.

În fața anxietății generate de necunoscut, este terapia prin cumpărături o formă de relaxare?

Georgiana: Sunt sigură că este pentru unele persoane, dar în cazul meu, nu a fost vorba de asta. Am găsit ocazia potrivită să îmi iau ceva ce îmi doream de mult, dar nu pot să zic că m-a scutit de anxietate, ci doar mi-a oferit bucurie.

Fia: Poate fi o formă de a diminua anxietatea față de perioada actuală și față de perioada ce urmează, oamenii comandând lucruri cu gândul de a le folosi mai târziu, când lucrurile vor reveni la normal. În felul ăsta, pot simți că au contribuit cu ceva palpabil la procesul de normalizare.

Nasti: E foarte posibil. De fiecare dată când îmi comand ceva, mă simt de parcă am un nou scop în viață: să-mi aștept comanda.

Andreea: Pentru mine, nu este neapărat o formă de relaxare, am alte moduri de a face asta (citit, vizionat filme).

Să fie oare monotonia cea care ne împinge de fapt să dăm scroll pe site-urile de e-commerce?

Anca: Pentru mine nu a fost neapărat monotonia. În cazul de față a fost necesitatea și dorința, pentru că eram în criză de cărți și îmi doream să văd din nou raftul cu „cărți în așteptare” plin. Dar sunt și cazuri în care monotonia mă face să vizitez des site-urile și deși nu cumpăr de fiecare dată ceva, îmi trece timpul „amăgindu-mă” puțin, cum îmi place să spun.

Marius: Aș putea spune că da, după șase săptămâni de stat în casă. În primele câteva săptămâni, nu am prea comandat nimic online, dar de la un timp, totul era la fel în viața mea și activitățile mele, așa că, făcând niște cumpărături online, poate că m-am simțit ca și cum aș da o fugă până la mall după un tricou sau o pereche nouă de papuci.

Andreea: Uneori cred că da, mai ales pe aplicațiile gen Instagram sau Facebook, unde apar foarte multe reclame cu produse pe care noi le-am căutat anterior și parcă ne amintim că voiam ceva asemănător și intrăm pe site-ul ăla.

Arianna: Da, uneori mă declar vinovată de faptul că dau comenzi „din plictiseală”; văd ceva și mi se pare că mi-ar revoluționa viața, deși, de cele mai multe ori, nu e așa. Alteori, îmi zic că o să comand un singur articol și sfârșesc prin a comanda șase, tot din mania scroll-ului infinit, pe principiul I want it, I got it, I…regret it, sometimes.

Varietatea de la nivelul comenzilor s-a observat și pe plan financiar, astfel că, de la începutul pandemiei, tinerii au adăugat în coș produse cu sume cuprinse între 200 și 1500 de lei.

Vom apela mai mult la resursele magazinelor online pe viitor, după ce se va reveni la normal?

Georgiana: Cred că oamenii s-au obișnuit așa și e foarte probabil să continue pe această cale cumpărăturile. Personal, voi face la fel cumpărăturile, adică voi găsi un echilibru, în funcție de tipul produsului și de timpul pe care îl am la dispoziție.

Nasti: Preferam magazinele online și înainte de pandemie, deci voi continua să apelez la resursele lor. Cred că și cei care au fost nevoiți de circumstanțe să facă cumpărături online vor continua și după perioada asta.

Anca: În ceea ce mă privește, cred că o să procedez la fel. Mai exact, mereu o să apelez la cumpărăturile online atunci când e vorba de cărți, cosmetice, accesorii sau dacă distanța nu îmi permite, însă în rest, prefer să merg cu adevărat la cumpărături pentru a vedea produsul și a mă asigură că e ceea ce trebuie.

Alexandra: Sunt adepta cumpărăturilor online în general, însă cred că această activitate o să se reducă treptat.

Fia: Eu una am încercat totuși să nu fac abuz de shopping în perioada asta, fiind o persoană care preferă să cumpere mai mult direct din magazine decât să cumpăr online. Personal, abia aștept să revină totul la normal si să mă pot plimba prin magazine liniștită.

Pură necesitate în cazul unora? Un soi de „remediu” în cazul altora? Cert este că „sosirea” pandemiei în viețile oamenilor i-a determinat să cumpere. Unii mai mult, alții mai puțin, în funcție de buget și avânt, dar în timp ce magazinele fizice se tem de faliment, online-ul a fost cel câștigat.

Redactat de: Pop Bianca-Alexandra