Comunicarea online prin ochii profesorilor

0
319

Am tot văzut sau auzit părerea studenților despre cum se desfășoară orele în mediul online și despre cum gestionează profesorii lor situația în contextul bine cunoscutei pandemii. Desigur, părerile sunt împărțite, așa cum era de așteptat. Dar cum ar fi să aflăm și opinia celor care trebuie să se organizeze mai bine decât oricine acum și să ofere studenților informațiile necesare într-o manieră care să-i mulțumească pe majoritatea (căci pe fiecare în parte e imposibil)?

Am întrebat, așadar, câțiva profesori din cadrul FSPAC (Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării) care este părerea lor cu privire la felul în care s-a realizat comunicarea în general și cum gestionează chiar ei situația pentru o desfășurare optimă a cursurilor.

Loredana Bertișan, seminarist și doctorand, dar și jurnalist la aplicația Biziday, consideră că a contat faptul că studenții FSPAC erau obișnuiți cu o platformă de E-learning.

Cred că în cazul nostru a contat foarte mult faptul că deja comunicam prin intermediul platformelor online. Studenții erau obișnuiți cu platforma Moodle pe care găseau resurse sau încărcau teme, discutam prin schimburi de mail-uri și pe grupuri de Facebook. Practic s-a schimbat însă faptul că nu ne mai vedem deloc în sălile de curs și a trebuit să reorganizăm totul foarte rapid. Ne lipsește interacțiunea și ne e dor tuturor de sălile de curs, de cafeaua bună de la parter, de exercițiile practice și de glumele din pauză, dar cred totuși că am trecut testul cu brio și am reușit să ne înțelegem reciproc. Din punctul meu de vedere, studenții au înțeles importanța desfășurării cursurilor online, iar profesorii oferă multe resurse care să substituie întâlnirile din facultate și predau în diverse forme. Ne auzim audio, video sau ,,ne citim” în chatrooms. Secretul e până la urmă dorința de a te adapta, iar pentru studenții de la Jurnalism și Media Digitală este o foarte bună lecție pentru ce vor să devină după absolvire. Nu vei avea mereu cele mai bune locuri unde să faci interviurile, spațiul propice pentru fotografii sau cea mai liniștită zonă de redacție în care să scrii sau să editezi. E important să vrei să-ți faci treaba foarte bine, indiferent de condițiile date.

În ceea ce privește propria abordare, declară că a comunicat cu studenții încă de la început, un lucru excelent de făcut atunci când vrei să iasă totul bine, nu?

Am comunicat cu ei de la bun început. I-am întrebat cum vor să ne desfășurăm seminariile și am încercat să găsim o cale de mijloc. Chiar acum aștept de la studenți un răspuns privind organizarea următorului seminar ca să le fie mai ușor, pe aplicații pe care le au la îndemână. Mă bucur de fiecare dată când îmi dau feedback și-mi spun dacă întâmpină probleme cu școala online pentru că doar așa putem să schimbăm ceva, comunicând mereu. Sigur că mi-ar plăcea să fim în studio, să înregistrăm acolo știri, să dezbatem subiecte de reportaj, dar încerc să organizez totul în așa fel încât să-i aud și pe ei, chiar dacă suntem fiecare în alt colț de țară. Dacă vor citi ce-am povestit aici, le zic încă o dată că #totulvafibine și că vor ieși din perioada asta mult mai buni profesional, chiar dacă acum unii cred că nu e așa.

Mădălina Hodorog, cadru didactic asociat, dar și trainer de #EducațieAltfel (non-formală), spune că e necesară adaptarea continuă și comunicarea constantă cu studenții.

În principal, informațiile pe care le primim ca profesori în ceea ce privește evoluția situației sunt cele publice, iar asta înseamnă că trebuie să ne adaptăm în continuu și să ținem constant legătura cu studenții. Profesorii din comunitatea mea care caută un alt tip de educație au încercat să eficientizeze cursurile online și să găsească metode de a continua cursurile sau seminariile cu studenții. Există o mare nevoie de claritate, structură, simplitate.

Feedback-ul constant și adaptarea soluțiilor sunt metoda pe care aceasta o folosește pentru a face seminariile și trainingurile cât mai interactive.

Pentru că suntem într-o situație nouă, atât pentru studenți cât și pentru profesori, am găsit cât mai multe tool-uri și soluții online pentru a putea să adaptez ce făceam în sesiunile mele de training. Metodele nu sunt aceleași și nici nu sunt atât de eficiente în a crea un act de învățare clar și prin experiență, însă există o serie de instrumente care te lasă să lucrezi în echipă, să te împarți în echipă. Noi, atât la facultate cât și la FUTURE – Construiește cu Pasiune folosim Zoom în combinație cu alte tool-uri online ce ne ajută să interacționăm de la distanță, tool-uri precum Jamboard, Menti sau Kahoot.

Oana Ometa, jurnalist și cadru titular în cadrul Departamentului de Jurnalism, consideră că totul a decurs neașteptat de repede și de bine, și asta datorită atât studenților, cât și celor aflați la conducerea facultății.

De ce spun asta? Pentru că studenții au fost informați cu privire la felul în care se vor desfășura activitățile în online chiar în ziua în care cursurile au fost suspendate. Conducerea facultății a reacționat prompt și, fără să exagerez cu nimic, începând din ziua următoare toată lumea a știut clar ce trebuie făcut. Avantajul a fost că foloseam și înainte platforma de E-learning. Acest lucru a facilitat transferul în online. În ipostaza de față, am încercat să avem o comunicare cât mai eficientă cu studenții noștri.

Transferul în online a fost, așa cum precizează aceasta, o provocare pentru toată lumea.

Cum spuneam, folosesc platforma de E-learning unde încarc toate materialele – de la anunțuri, suporturi de curs până la cerințele pentru teme. Tot acolo (Moodle) mă întâlnesc cu studenții pe chat, iar pentru întâlnirile video folosesc Skype și Zoom. Până acum lucrurile s-au derulat, așa cum am precizat deja, neașteptat de bine. Cât despre conținut, am încercat să adaptez unele cerințe pentru că situația nu ne mai permite, de exemplu, ieșirea pe teren. De asemenea, încerc pe cât posibil să mențin un ritm dinamic pentru aceste webinarii. Pentru ca acest lucru să fie posibil trebuie să dau sarcini, cu deadline în timp real (opțiune pe care o avem pe Moodle). Așadar, lucrurile funcționează.

De la Cristina Pintilie Șendrea, profesor și jurnalist, mai aflăm următoarele lucruri:

Nimic nu se compară cu sala de curs! Pentru mine, să mă aflu față în față cu studenții e cea mai mare plăcere, uit cum trece timpul. Așadar, nu cred într-un viitor în care poți învăța o meserie, oricare ar fi ea, doar online. Despre cumpărături pot afirma același lucru. Poate fiindcă am o vârstă, dar, de exemplu când ating o bluză sau o rochie primită prin colet e o mare dezamăgire…pe când în magazin, mă îndrăgostesc imediat de o anumită textură a unui material. La fel se întâmplă și cu pantofii, și cu untul, dacă vreți. Poate studenților, tinerilor, în general, le place să cumpere sau să învețe doar de pe net, pot admite asta, dar mi-ar plăcea să am ocazia să le pot transmite și pasiunea mea pentru această meserie, cea de jurnalist. Ne adaptăm, omul este cea mai adaptabilă ființă, așa că acum ne auzim doar pe net, scriem și descriem, sunt convinsă însă că tuturor, tineri și bătrâni, ne e dor să ieșim, să comunicăm. E bine că nu mai rău (o veche zicală românească), dar aștept vremurile de dinainte, care nu vor mai fi ceea ce au fost. Vom trăi și vom vedea! Norocoșii, cel puțin…

Am aflat, așadar, și partea de poveste a celor care au schimbat catedra cu biroul sau patul, care au schimbat sala de curs sau seminar cu sufrageria sau dormitorul. Iar voi, rămâneți focusați, rămâneți conștienți și rămâneți în casă!

Redactat de: Dănilă Georgiana